Wednesday 25 January 2017

Hukum Forex Dalam Islam

Fatwa Zakat FATWA WILAYAH PERSEKUTUAN ZAKAT PENGAJIEN Fatwa Di Bawah Seksyen 34 (Warta: 29 avril 1999). (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 Akta 505, sélections dibincangkan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak, dan adalah disiarkan menurut subseksyen Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé Envoyer un e-mail Visiter le site web de l'un d'eux Rejoignez-nous sur Facebook Suivez-nous sur Twitter Itu Zakat wajib dikeluarkan ke atas pendapatan daripada penggajian l'Islam termasuklah apa-apa upah, gaji, elaun, imbuhan dan bonus. Oleh itu adalah wajib bagi seseorang L'Islam mengeluarkan zakat daripada pendapatan yang layak dikenakan zakat daripada penggajian tersebut. (Bertarikh: 9 avril 1999) FATWA KEBANGSAAN Zakat Gaji Beserta Kadarnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-56 yang bersidang pada 7 mai 2003 Voir la galerie de Zakat Gaji Beserta Kadarnya. Muzakarah, Tahui, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tchad Zakat Gaji et Pendapatan Professionnel-2 Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie yang bersidang pada 22 Jun 1997 Tahiti Gaji et Pendapatan Professional. Muzakarah Tahitia baumu zakat ke atas pendapatan penggajian adalah wajib bagi orang yang layak mengeluarkan zakat. Zakat Gaji amp Pendapatan Professionnel Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-31 dan Muzakarah Khas yang bersidang pada 9 Décembre 1992 je suis fan de Zakat Gaji et Pendapatan Professional. Muzakarah: Un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille de Jabatan Hasil Dalam Negeri hendaklah memberi rejointe zakat ke atas jumlah yang dibayar itu. Pendapatan profesional diwajibkan zakat kerana et termasuk dalam zakat perniagaan. ZAKAT PeRnIaGaaN FATWA Kebangsaan Statut Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) de pada de Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-101 yang 27 Septembre 2012 Telah membincangkan Statut Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB ). Muzakarah, qui se trouve dans la ville de Keputusan, seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Kétua Pegawai Eksekutif PHB, Y. Bhg. Datuk Kamalul Ariffin Othman serta pembentangan oleh Y. Bhg. Tuan Hj. Lokmanulhakim bin Husain (ISRAPanel Pemikir Fatwa JAKIM) serta meneliti Keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa di dalam pensyariatan Zakat, Syariat Islam Telah meletakkan-Conditions Coûts Conditions Coûts tertentu terhadap harta yang dikenakan Zakat. - Tersebut Conditions Coûts Conditions Coûts iaitu harta yang dimiliki sepenuhnya Secara hak pemilikan dan juga pegangan (Raqabah dan yad), mencukupi nisab, mencukupi transporter iaitu Selama 12 bulan qamariyyah dan harta yang boleh berkembang amat Penting dalam mengenalpasti harta-harta yang wajib dikenakan Zakat. Muzakarah juga menjelaskan bahawa di dalam permasalahan kewajipan zakat ke atas syarikat milik kerajaan sepenuhnya dengan ertikata semua modal syarikat adalah daripada kerajaan dan tidak ada pemilik atau pemegang saham dari kalangan individu perseorangan atau syarikat swasta maka zakat tidak dikenakan terhadap harta kerajaan. Majoriti ulama daripada kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafieyyah dan Hanabilah berpandangan bahawa tidak diwajibkan zakat terhadap harta milik kerajaan yang dijadikan pelaburan dan menjana keuntungan. Muzakarah juga menegaskan bahawa pendapat jumhur ulama dans juga difatwakan secara majoriti oleh Nadwah Qadhaya al-Zakah al-Muasirah Ke-13. Nadwah memutuskan (bermaksud): Harta awam yang dilaburkan untuk memperoleh keuntungan melali muassasah-muassasah awam yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, dan operasinya adalah berasaskan perniagaan serta memperoleh keuntungan, maka harta seperti ini tidak tertakluk kepada kewajipan zakat pada pendapat kebanyakan. Sehubungan itu, selaras dengan penegasan dan pandangan majoriti pour ulama bahawa harta milik institusi kerajaan adalah tertakluk sebagai harta awam dan tidak diwajibkan zakat, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) yang merupakan syarikat milik penuh Kerajaan tidak diwajibkan mengeluarkan Zakat. Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-71 yang bersidang pada 22 8211 24 nov. 2005 Tahitia Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya. Muzakarah mahjaku mahu: FELDA wajib mengeluarkan zakat ke atas hasil pendapatanya dengan mengambilkira pendapatan anak-anak syarikat, sekiranya semu urusan ke atas pemilikan ekuiti dan akaun pendapatan anak-anak syarikat dikawal oleh FELDA sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya pendapatan, anak-anak, syarikat, FELDA, diuruskan, melalui, akaun, yang, berasingan, maka, anak-anak, syarikat, tersebut, wajib, mengeluarkan, zakat, pendapatannya, secara, berasingan. Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-68 yang bersidang pada 14 Avr 2005 Pembayarannya Mengikut Kelayakan Negeri-Negeri Di Malaisie. Muzakarah maitakanuuuu bahawa Isu perpindahan bayaran zakat oleh badan-badan korporat mengikut kelayakan negeri-negeri tidak memerlukan fatwa. Muzakarah berpendapat bahawa jika terdapat mana-mana negeri yang masih memerlukan Bantuan agihan Zakat, bolehlah membuat permohonan terus kepada mana-mana Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang mempunyai kutipan yang Tinggi. Pihak PRINCIPAL berkenaan akan menimbang dan seterusnya membuat keputusan ke atas permohonan tersebut. Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaisie (ANGKASA) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kébangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 thaïlandais membincangkan Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaisie (ANGKASA). Muzakarah mahaluuuuu: ANGKASA wajib mengeluarkan zakat setelah ditolak semu perbelanjaan perkhidmatan, pengurusan dan cukai pendapatan kiranya cukup haul dan nisab dengan kadar 2.5. Zakat hendaklah dibayar berdasarkan kepada pendapatan dan keuntungan daripada aktiviti perniagaan yang dijalankan apabila mendapat pertumbuhan, perkembangan dan pembesaran berbanding nilai dan modal. pada 29 juillet 2003 Telah de membincangkan de Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-58 yang Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Anak-anak syarikat Tabung Haji wajib membayar zakat masing-masing. Dalam membuat perkiraan zakat, diviser yang diisytiharkan oleh anak-anak syarikat dan dibayarkan kepada syarikat indou hendaklah ditolak. Zakat ini hendaklah dibayar berdasarkan modal asal dan keuntungan sekiranya ada. Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad pada 16 Ogos 2001 Telah membincangkan Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad de (PNB) Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam yang (PNB). Muzakarah (en portugais), en français et en anglais. Masa kini anak syarikat milik PNB tidak dikenakan zakat tetapi zakat hanya dikenakan pada pelaburan perseorangan dan pemegang saham sahaja. Oleh itu menjadi tanggungjawab PNB est membre de la famille d'un membre de la famille. PNB joua dikehendaki membrei peringatan kepada pemegang saham supaya membayar zakat. Zakat Ke Atas Banque-Banque Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie yang bersidang pada 16 Ogos 2001 Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Syarie de Berlandaskan Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam. Muzakarah Telah memutuskan bahawa semua perbankan Islam yang menjalankan Pengurusan PeRnIaGaaN berlandaskan Syarak wajib mengeluarkan Zakat begitu juga semua kaunter yang menjalankan PeRnIaGaaN berlandaskan Syarak yang induknya bukan Islam. pada 10 Mei 2001 Telah la membincangkan de Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang Hukum Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan. Muzakarah, je suis un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la communauté. pada 10 Mei 2001 Telah la membincangkan de Muzakarah Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur musulman Dan non musulman Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Musulmane Dan Non musulman. Muzakarah, Tchad, memhuban, bahawa, syarikat, yang, bercampur, antara, pemegang, saham, musulman, non musulman, dikenakan, zakat, sahaja, sahaja, sahaja. Zakat Ke Atas Syarikat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-31 yang bersidang pada 9 Décembre 1992 Voir la bande-annonce Zakat Ke Atas Syarikat. Muzakarah Telah memutuskan bahawa Syarikat PeRnIaGaaN adalah diwajibkan Zakat apabila mencukupi-Conditions Coûts Conditions Coûts Seperti berikut: oleh Orang islam PeRnIaGaaN yang yang PeRnIaGaaN dimiliki oleh Orang merdeka islam yang. Sempurna milik. Cukup nisab. Cukup haul (genap setahun qamariah 354.3hari) Kadar zakat ke atas syarikat tersebut adalah 2.5. Syarikat yang dimiliki bersama antara orang islam dan bukan islam, maka wajib ke atas jumlah saham yang dimiliki oleh orang islam sahaja berdasarkan pendapatan bersih yang diperolehi. Zakat Ke Atas MARA Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-18 yang bersidang pada 25 févr. Muzakarah tela tela.................................... Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-13 yang bersidang pada 1-2 févr. 1985 Tchadh membincangkan Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya. Muzakarah, Tahitia, Tchad, Tchad, Tchad, Tchad, Tchad. Pembayaran, Zakat, Oleh, Tabung, Haji, Persidangan, Jawatankuasa, Fatwa, Majlis, Kebangsaan, Bagi, Hal Ehwal, Ugama, Islam, Malaisie, Kali, Ke-17, yang, bersidang, pada, 3, Mei, 1979, tadh, membincangkan, Pembayaran, Zakat, Oleh, Tabung, Haji. Persidangan telah memutuskan bahawa: Lembaga Urusan dan Tabung Haji adalah diwajibkan membayar zakat bagi pihak penyimpan-penyimpan dari wang simpanannya, dari hasil pelaburan dan dari harta etang diperniagakan serta segala keuntungan daripadanya. Setelah dikeluarkan oleh Zakat Lembaga Urusan dan Tabung Haji bagi pihak itu penyimpan-penyimpan, maka barulah keuntungan bersih itu dibahagi di antara penyimpan dengan Lembaga Urusan dan Tabung Haji menurut peratus yang ditentukan. Lembaga Urusan dan Tabung Haji envoyeriri tidak diwajibkan mengeluarkan zakat dari harta yang didapatinya dari (ii) di atas. Zakat tersebut hendaklah dibayar kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri, mengikut kadar simpanan penyimpan-penyimpan de negeri masing-masing. FATWA Kebangsaan Statut Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) de pada de Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-101 yang 27 Septembre 2012 Telah membincangkan Statut Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB). Muzakarah, qui se trouve dans la ville de Keputusan, seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Kétua Pegawai Eksekutif PHB, Y. Bhg. Datuk Kamalul Ariffin Othman serta pembentangan oleh Y. Bhg. Tuan Hj. Lokmanulhakim bin Husain (ISRAPanel Pemikir Fatwa JAKIM) serta meneliti keterangan, hujah-hujah de pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa de dalam pensyariatan zakat, syariat islam taht meletakkan syarat-syarat terttentu terhadap harta yang dikenakan zakat. Syarat-syarat tersebut iaitu harta yang dimiliki sepenuhnya secara hak pemilikan dan jea pegangan (raqabah dan yad), mencukupi nisab, mencukupi haul iaitu selama 12 bulan qamariyyah dan harta yang boleh berkembang amat penting dalam mengenalpasti harta-harta yang wajib dikenakan zakat. Muzakarah juga menjelaskan bahawa di dalam permasalahan kewajipan zakat ke atas syarikat milik kerajaan sepenuhnya dengan ertikata semua modal syarikat adalah daripada kerajaan dan tidak ada pemilik atau pemegang saham dari kalangan individu perseorangan atau syarikat swasta maka zakat tidak dikenakan terhadap harta kerajaan. Majoriti ulama daripada kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafieyyah dan Hanabilah berpandangan bahawa tidak diwajibkan Zakat terhadap harta Milik Kerajaan yang dijadikan pelaburan dan menjana keuntungan. Muzakarah juga menegaskan bahawa pendapat jumhur ulama dans juga difatwakan secara majoriti oleh Nadwah Qadhaya al-Zakah al-Muasirah Ke-13. Nadwah memutuskan (bermaksud): Harta awam yang dilaburkan untuk memperoleh keuntungan melali muassasah-muassasah awam yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, dan operasinya adalah berasaskan perniagaan serta memperoleh keuntungan, maka harta seperti ini tidak tertakluk kepada kewajipan zakat pada pendapat kebanyakan. Sehubungan itu, selaras dengan penegasan dan pandangan majoriti pour ulama bahawa harta milik institusi kerajaan adalah tertakluk sebagai harta awam dan tidak diwajibkan zakat, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) yang merupakan syarikat milik penuh Kerajaan tidak diwajibkan mengeluarkan Zakat. Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-71 yang bersidang pada 22 8211 24 nov. 2005 Je suis un fan de Dan Syarikat-Syarikatnya. Muzakarah mahjaku mahu: FELDA wajib mengeluarkan zakat ke atas hasil pendapatanya dengan mengambilkira pendapatan anak-anak syarikat, sekiranya semu urusan ke atas pemilikan ekuiti dan akaun pendapatan anak-anak syarikat dikawal oleh FELDA sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya pendapatan, anak-anak, syarikat, FELDA, diuruskan, melalui, akaun, yang, berasingan, maka, anak-anak, syarikat, tersebut, wajib, mengeluarkan, zakat, pendapatannya, secara, berasingan. Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-68 yang bersidang pada 14 Avr 2005 Pembayarannya Mengikut Kelayakan Negeri-Negeri Di Malaisie. Muzakarah maitakanuuuu bahawa Isu perpindahan bayaran zakat oleh badan-badan korporat mengikut kelayakan negeri-negeri tidak memerlukan fatwa. Muzakarah berpendapat bahawa jika terdapat mana-mana negeri yang masih memerlukan Bantuan agihan Zakat, bolehlah membuat permohonan terus kepada mana-mana Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang mempunyai kutipan yang Tinggi. Pihak PRINCIPAL berkenaan akan menimbang dan seterusnya membuat keputusan ke atas permohonan tersebut. Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaisie (ANGKASA) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kébangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 thaïlandais membincangkan Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaisie (ANGKASA). Muzakarah mahaluuuuu: ANGKASA wajib mengeluarkan zakat setelah ditolak semu perbelanjaan perkhidmatan, pengurusan dan cukai pendapatan kiranya cukup haul dan nisab dengan kadar 2.5. Zakat hendaklah dibayar berdasarkan kepada pendapatan dan keuntungan daripada aktiviti perniagaan yang dijalankan apabila mendapat pertumbuhan, perkembangan dan pembesaran berbanding nilai dan modal. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-58 yang bersidang pada 29 juil. 2003 Voir la bande-annonce de Zakat Ke Atas Syarikat Dimiliki Oleh Tabung Haji. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Anak-anak syarikat Tabung Haji wajib membayar zakat masing-masing. Dalam membuat perkiraan zakat, diviser yang diisytiharkan oleh anak-anak syarikat dan dibayarkan kepada syarikat indou hendaklah ditolak. Zakat ini hendaklah dibayar berdasarkan modal asal dan keuntungan sekiranya ada. Zakat Syarikat Anak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasal Berhad (PNB) Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam yang bersidang pada 16 Ogos 2001 tahh memangkangan Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB). Muzakarah (en portugais), en français et en anglais. Masa kini anak syarikat milik PNB tidak dikenakan zakat tetapi zakat hanya dikenakan pada pelaburan perseorangan dan pemegang saham sahaja. Oleh itu menjadi tanggungjawab PNB est membre de la famille d'un membre de la famille. PNB joua dikehendaki membrei peringatan kepada pemegang saham supaya membayar zakat. Zakat Ke Atas Banque-Banque Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie yang bersidang pada 16 Ogos 2001 Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Syarie de Berlandaskan Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam. Muzakarah Telah memutuskan bahawa semua perbankan Islam yang menjalankan Pengurusan PeRnIaGaaN berlandaskan Syarak wajib mengeluarkan Zakat begitu juga semua kaunter yang menjalankan PeRnIaGaaN berlandaskan Syarak yang induknya bukan Islam. Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 Voir la fiche produit Hukum Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan. Muzakarah, je suis un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la famille d'un membre de la communauté. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Bérbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Musulmane Dan Non musulman Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 Tahitian membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Musulmane Dan Non musulman. Muzakarah, Tchad, memhuban, bahawa, syarikat, yang, bercampur, antara, pemegang, saham, musulman, non musulman, dikenakan, zakat, sahaja, sahaja, sahaja. Zakat Ke Atas Syarikat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-31 yang bersidang pada 9 Décembre 1992 Voir la bande-annonce Zakat Ke Atas Syarikat. Muzakarah Telah memutuskan bahawa Syarikat PeRnIaGaaN adalah diwajibkan Zakat apabila mencukupi-Conditions Coûts Conditions Coûts Seperti berikut: oleh Orang islam PeRnIaGaaN yang yang PeRnIaGaaN dimiliki oleh Orang merdeka islam yang. Sempurna milik. Cukup nisab. Cukup haul (genap setahun qamariah 354.3hari) Kadar zakat ke atas syarikat tersebut adalah 2.5. Syarikat yang dimiliki bersama antara orang islam dan bukan islam, maka wajib ke atas jumlah saham yang dimiliki oleh orang islam sahaja berdasarkan pendapatan bersih yang diperolehi. Zakat Ke Atas MARA Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-18 yang bersidang pada 25 févr. Muzakarah tela tela....................................... pada Feb 1985 Telah 1-2 de membincangkan de Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-13 yang Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya. Muzakarah, Tahitia, Tchad, Tchad, Tchad, Tchad, Tchad. Pembayaran, Zakat, Oleh, Tabung, Haji, Persidangan, Jawatankuasa, Fatwa, Majlis, Kebangsaan, Bagi, Hal Ehwal, Ugama, Islam, Malaisie, Kali, Ke-17, yang, bersidang, pada, 3, Mei, 1979, tadh membincangkan, Pembayaran, Zakat, Oleh, Tabung, Haji. Persidangan telah memutuskan bahawa: Lembaga Urusan dan Tabung Haji adalah diwajibkan membayar zakat bagi pihak penyimpan-penyimpan dari wang simpanannya, dari hasil pelaburan dan dari harta etang diperniagakan serta segala keuntungan daripadanya. Setelah dikeluarkan zakat oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji bagi pihak penyimpan-penyimpan itu, maka barulah keuntungan bersih itu dibahagi de antara penyimpan dengan Lembaga Urusan dan Tabung Haji menurut peratus yang ditentukan. Lembaga Urusan dan Tabung Haji sendiri tidak diwajibkan mengeluarkan zakat dari harta yang didapatinya dari (ii) di atas. Zakat tersebut hendaklah dibayar kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri, mengikut kadar simpanan penyimpan-penyimpan de negeri masing-masing. Penetapan Khusus Statut Pembayaran Zakat Fitrah Di Luar Bulan Ramadan Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-88 pada 19 novembre 2014 telah meneliti Cadangan Penetapan Khusus Statut Pembayaran Zakat Fitrah Di Luar Bulan Ramadan Sebagai Transaksi Zakat Fitrah atau Sédekah atau Qadha Zakat Fitrah. Mesyuarat telah berbincang dan mengambil keputusan bersetuju bahawa pembayaran zakat fitrah de luar bulan Ramadan adalah dikategorikan sebagai Sédéqah Wajib. FATWA KEBANGSAAN Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Umbama Islam Malaisie Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 Tahan Atang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara. Muzakarah (en anglais): Memoriasan bahawa hukum zakat fitrah ke atas orang tahanan danampnbspbanduan Islam di Institusi Penjara adalah wajib sekiranya cukup syarat wajib zakat fitrah iaitu: Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya par keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan caché selepas terbenam matahari. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadan dan berkekalan Islamnya. Seseorang yang meninggal sépare terbenam matahari akhir Ramadhan. pada 10 juin 2003 Telah de membincangkan de Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-57 yang Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie. Muzakarah: Jeu de basket-ball et de basket-ball de la Semenanjung en Malaisie. Adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred Un mengikut timbangan satu gantang Bagdhdad bersamaan 2.60kg. Il n'y a pas encore de commentaire sur ce produit. BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam Riz blanc Bagi negeri Sabah dan Thai Riz blanc bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70kg. Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-51 yang bersidang pada 11 Mac 2002 maehmadhadan isu Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie. Muzakarah: Je ne sais pas si je suis en train de mourir, je ne sais pas, mais je ne peux pas le dire. PEMBAYARAN ZAKAT FATWA Wilayah Persekutuan Pandangan Berkenaan Pembayaran Zakat Melalui Kad Kredit Islamik dan Konvensional Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-94 pada 11 Novembre ici à 2015 Telah meneliti Kertas cadangan dan mengambil maklum beberapa perkara Seperti berikut: Sejajar dengan perkembangan teknologi terkini, PPZ - MAIWP Tahrah menerima pembayaran zakat daripada pembayar zakat daripada pelbagai saluran antaranya menggunakan kad kredit khususnya kad kredit islamik yang berlandaskan syarak. Mesyuarat kali ke-62, pada 10 avril 2003 telah bersetuju pembayaran zakat dengan menggunakan kad kredit yang dikeluarkan menurut kelulusan syariah Islam seperti Banque Islam. Beberapa buah negeri telah mengeluarkan fatwa mengharuskan pembayaran zakat menggunakan kad kredit berlandaskan syariah antaranya negeri Sélangor, Kelantan, Melaka dan Negeri Sembilan. Mesyuarat Telah berbincang meniliti ahli-ahli pandangan-pandangan, mesyuarat mengambil keputusan Seperti berikut dan: Mengharuskan pembayaran Zakat melalui kad kredit Islamik dan menolak pembayaran Zakat melalui kad kredit Konvensional Hukum Mengagihkan Zakat Secara Persendirian Dan Qada Zakat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-76 yang bersidang pada 21 8211 23 novembre 2006 Tahad Zakat Secteur de la danse Persendirian Dan Qada Zakat Hukum Mengagihkan. Muzakarah (en anglais): Memoriasan bahawa: Dari segi siasah dan maslahah, zakat merupakan pemangkine kepada ekonomi umat Islam. Peraturan dan undang-undang yang et dhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Il y a moins de temps après l'avoir fait. Walaupun dari segi Syarak, mengagihkan Zakat Secara persendirian tanpa melalui pemerintah adalah sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang Layak, tetapi perbuatan melanggar Peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa, kerana di dalam Islam patuh dan TAAT kepada pemerintah atau Ulil Amri dalam perkara Kebaikan adalah wajib. Mengenai hukum Qada Zakat, ia wajib dilakukan bagi Zakat yang Telah memenuhi wajib yang tidak Conditions Coûts ditunaikan pada masa yang sepatutnya FATWA Kebangsaan Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke 60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 Voir la bande-annonce de Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Muzakarah (en anglais): Memoriasan bahawa hukum zakat fitrah ke atas orang tahanan danampnbspbanduan Islam di Institusi Penjara adalah wajib sekiranya cukup syarat wajib zakat fitrah iaitu: Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya par keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan caché selepas terbenam matahari. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadan dan berkekalan Islamnya. Seseorang yang meninggal sépare terbenam matahari akhir Ramadhan. Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaisie Kali Ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2003 Muzakarah: Jeu de basket-ball et de basket-ball de la Semenanjung en Malaisie. Adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred Un mengikut timbangan satu gantang Bagdhdad bersamaan 2.60kg. Il n'y a pas encore de commentaire sur ce produit. BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam Riz blanc Bagi negeri Sabah dan Thai Riz blanc bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70kg. Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-51 yang bersidang pada 11 Mac 2002 maehmadhadan isu Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaisie. Muzakarah: Je ne sais pas si je suis en train de mourir, je ne sais pas, mais je ne peux pas le dire. FATWA UMUM ZAKAT FATWA WILAYAH PERSEKUTUAN Pandangan Pemberian Rétrograde (Tarikh Kebelakang) Tarikh Resit Bagi Pembayaran Zakat Yang Dibuat Dalam Bulan Januari Kepada Tarikh Bulan Décembre. Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-94 pada 11 Novembre ici à 2015 Telah meneliti Kertas cadangan dan mengambil maklum beberapa perkara Seperti berikut: Isu permintaan antidaté tarikh resit dari pembayar Zakat ini berlaku setiap tahun kerana masih ramai lagi pembayar Zakat menunggu saat akhir Untuk menunaikan bayaran zakat sehingga berakhirnya bulan Décembre. PPZ-MAIWP Telah membuat penyelesaian isu ini dengan mengepilkan surat permohonan pengecualian Cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bersama resit pembayaran Zakat yang dibuat sehingga tarikh tertentu dalam bulan Januari untuk mendapat Rebat Cukai dan tidak ada ADUAN yang diterima oleh PPZ-MAIWP mengenai penolakan LHDN. Mesyuarat telah berbincang dan meneliti pandangan ahli-ahli mesyuarat dan mengambil keputusan untuk tidak bersetuju dengan kaedah untuk pemberian (Tarikh Kebelakang) tarikh resit bagi pembayaran zakat yang dessinat dalam bulan Januari kepada tarikh bulan Discriminer. Isu Wang Tidak Dikenalpasti Dalam Penyata Banque Yang Dibuat Oleh Pour Pembayar Kepada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) MAIWP Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-87 pada 27 Ogos 2014 toileh berbincang tentang Isu Wang Tidak Dikenalpasti Dalam Penyata Banque Yang Dibuat Oleh Para Pembayar Kepada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) MAIWP. Mesyuarat telah meneliti kertas cadangan ini dan mengambil maklum beberapa perkara seperti berikut: PPZ-MAIWP telah menerima pelbagai transaksi melibatkan bayaran daripada para pembayar khususnya yang tidak dapat dikategorikan jenis pembayaran tersebut dan tiada maklumat peribadi. Sehingga 30 April 2014 jumlah pembayaran wang yang terkumpul sebanyak RM 1,160,585.05 Menjadi kewajipan PPZ-MAIWP bagi setiap transaksi penerimaan pembayaran yang diterima perlu diproses dan dikeluarkan resit atas pembayaran tersebut. Namun para pembayar yang membuat pembayaran ini tidak memaklumkan apakah jenis pembayaran tersebut. Malahan tiada dinyatakan butiran lengkap peribadi seperti nama, nombor telefon dan juga alamat pejabat atau tempat tinggal. Proses mengeluarkan resit tidak dapat dibuat. Mesyuarat telah berbincang dan mengambil keputusan bersetuju pembayaran wang oleh para pembayar kepada PPZ-MAIWP yang tidak dikenalpasti jenis pembayaran adalah dikategorikan sebagai Zakat Harta. FATWA KEBANGSAAN Kajian Semula Hukum Agihan Semula Zakat Secara Persendirian Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-87 yang bersidang pada 23 25 Jun 2009 teah membincangkan Kajian Semula Hukum Agihan Semual Zakat Secara Persendirian. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Dari aspek hukum syarak, keputusan yang telah dipersetujui pada Muzakarah kali ke-76 bertarikh 21-23 Nov 2006 adalah selaras dengan pandangan syarak dan tidak perlu dibuat sebarang pindaan (sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang layak, tetapi perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa) Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 8211 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah. Muzakarah telah memutuskan bahawa pengagihan zakat perlu diberi keutamaan kepada umat Islam mengikut asnaf-asnaf yang telah ditetapkan. Walaubagaimanapun, pemerintah diharuskan memberi zakat kepada orang bukan Islam berdasarkan siasah dan keperluan secara hikmah bagi tujuan dakwah. Wanita Dan Orang Bukan Islam Sebagai Amil Zakat Gaji Dan Pendapatan Di Lembaga Hasil Dalam Negeri Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 telah membincangkan Wanita Dan Orang Bukan Islam Sebagai Amil Zakat Gaji Dan Pendapatan Di Lembaga Hasil Dalam Negeri. Muzakarah telah memutuskan bahawa orang bukan Islam tidak boleh dilantik menjadi amil zakat dan wanita Islam boleh dilantik menjadi amil zakat gaji dan pendapatan di LHDN. Perlantikan Syarikat Sebagai Amil Fatwa Di Bawah Seksyen 34 (Warta: 30 Januari 1997). Fatwa yang berikut dibuat oleh Mufti bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan, menurut subseksyen 34(1) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 Akta 505, selepas dibincangkan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak, dan adalah disiarkan menurut subseksyen itu: Adalah sah dari segi Hukum Syarak sesuatu syarikat yang diamanahkan oleh majlis untuk memungut zakat dilantik sebagai amil dan kakitangan yang mengendalikan urusan pungutan zakat dalam syarikat tersebut hendaklah ditauliahkan sebagai amil. (Bertarikh: 15 Januari 1997) Sistem Metrik Dalam Urusan Zakat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-1 yang bersidang pada 28-29 Jan 1981 telah membincangkan Sistem Metrik Dalam Urusan Zakat. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Ukuran nisab jenis-jenis zakat kepada sistem metrik adalah harus. Sukatan nisab zakat padi ialah 363 gantangApa Hukum Jual Beli Saham dan Valas atau Forex Assalamualikum wr. Wb. Dakwatuna 8211 Saya mau tanya menurut islam hukum dari jual beli saham dan valas (forex) itu halal, boleh, makruh, atau, haram, Dan dasar hadis, atau, ayatnya apa, waalaikum salam wr wb. Bapak Barja Ramadan yang dirahmati Allah, berikut jawaban saya terhadap pertanyaan bapak. Saya jawab dengan penjelasan agak détail supaya penjelasannya lengkap. Ketentuan hukum Islam terkait Jual beli Saham Saham hukum boleh mémurut syariah jika memenuhi kétentouan sebagaimana yang akan disebutkan. Ketentuan yang dimaksud adalah: Saham harus memiliki sous-jacent yang melandasinya. Oleh karena itu actif saham tidak boleh berbentuk uang saja. Saham harus berbentuk barang (tidak boleh menjual saham yang berbentuk uang). Pada prakteknya, setah perusahaan emiten berhasil menjual sahamnia de passer perdana, maka saham tersebut tidak boleh diperjualbelikan de bursa kecuali setelah dijalankan menjad usaha riil dan uang atau modal tersebut sudah berbentuk barang. Actif barang harus yang dominan Jika actif perusahaan bermacam-macam barang, jasa, uang dan piutang, maka komposisi barang harus dominan. Pour ulama kontemporer memberikan batasan, actif de bahwa non barang tidak boleh lebih dari 51. L'acteur de l'acteur est un acteur majeur de la musique, qui est un adepte de la littérature et de la musique. Maka yang mengikuti kaidah di atas. Jika asset perusahaan bermacam-macam barang, untuk menentukan jenis barang, yang menjadi sous-jacent, ditentukan, yang dominan (aghlabnya). Kaidah yang berlaku jika bermacam-macam actif Jika Perusahaan d'actifs bermacam-macam terdiri dari barang, jasa, uang dan piutang, maka kaidah yang berlaku sesuai dengan Usaha perusahaannya yaitu sebagai berikut: Jika Usaha perusahaannya berbentuk investasi actif (barang, dan jasa) tersebut, Maka saham tersebut boleh diperjualbelikan de passer bursa tanpa mengikuti kaidah sharf, dengan syarat harga (passer) dari barang dan jasa tidak boleh kurang dari 30 dari actif total perusahaan. Jika usaha perusahaannya berbentuk jual beli mata uang, maka saham tersebut boleh diperjualbelikan de passer bursa kecuali dengan mengikuti kaidah sharf. Jika usaha perusahaannya berbentuk investiasi dalam piutang, maka saham tersebut boleh diperjualbelikan de passer bursa dengan mengikuti kaidah utang piutang. Ketiga bentuk aktivitas di pasar bursa di atas dibolehkan dengan syarat tidak dijadikan sebagai hilah untuk melakukan sekuritasi utang dengan visage menggabungkan barang dan jasa tersebut kepada utang. (1) Emiten atau Perusahaan Publik Harus memenuhi Kriteria sebagai berikut: Jenis Usaha, produk barang, jasa yang diberikan dan akad serta cara pengelolaan Perusahaan Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah tidak boleh bertentangan dengan Prinsip-prinsip Syariah. Jenis kegiatan usaha tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip syariah. Di antara Kegiatan Usaha yang bertentangan dengan prinsip tersebut antara lain: Melakukan investasi pada Emiten (Perusahaan) yang pada saat transaksi Tingkat (Nisbah) utang Perusahaan kepada Lembaga Keuangan ribawi lebih dominan dari modalnya Lembaga Keuangan konvensional (ribawi), termasuk perbankan dan Asuransi konvensional Karena kedua hal di piñatas termasuk aktivitas ribawi yang diharamkan dalam nash: Perjudian dan permainan atau judi yang perdagangan yang karena termasuk maisir de Dalam de (judi) yang Islam Produsen, distributeur, Serta pedagang makanan dan Minuman yang haram dan Produsen, distributeur, penyedia de danatau Barang-barang ataupun jasa yang merusak morale bersifat mudara Emiten atau Perusahaan Publik yang bermaksud menerbitkan Efek Syariah wajib untuk menandatangani dan memenuhi ketentuan akad yang sesuai dengan syariah atas Efek Syariah yang dikeluarkan. Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah wajib menjamin bahwa kegiatan usahanya memenuhi Prisip-prinsip Syariah dan memiliki Responsable de la conformité de la charia. Dalam hal Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah sewaktu-waktu tidak memenuhi persyaratan tersebut di atas, maka Efek yang diterbitkan dengan envoyeririnya sudah bukan sebagai efek syariah. Harga pasar dari Efek Syariah le harus mencerminkan nilai valuasi kondisi yang sesungguhnya dari aset yang menjadi dasar penerbitan Efek tersebut danatau sesuai dengan mekanisme passer yang teratur, wajar dan efisien serta tidak direkayasa. Pelaksanaan transaksi harus dilakukan menurut prinsip kéhati-hatian serta tidak diperbolehkan mélakukan spekulasi dan manipulasi yang di dalamnia mengandung unsur terlarang, di antaranya: Bai Najsy. Yaitu melakukan penawaran palsu, hal ini sesuai dengan hadits larangan bai najsy. Bai al-madum. Yaitu melakukan penjualan atas barang (efek syariah) yang belum dimiliki (vente à découvert), itu maknanya menjual saham yang belm menjadi tanggung jawab, dan itu terlarang sesuai dengan hadits: Insider trading. Yaitu memakai informasi orang dalam untuk memperoleh keuntungan atas transaksi yang dilarang. Marge de négociation (bai al-hamisy). Yaitu melakukan transaksi atas efek syariah dengan fasilitas pinjaman berbasis bunga atas kewajiban penyelesaian pembélien efek syariah tersebut, Jual beli saham tidak boleh dengan pinjaman berbunga dari broker saham atau yang sejenisnya. Ihtikar (Penimbunan). Yaitu melakukan pembélien atau dan pengumpulan suatu efek syariah untuk menyebabkan perubahan harga efek syariah, dengan tujuan mempengaruhi pihak lain. (2) Suatu Efek dipandang thaih memenuhi prinsip-prinsip syariah apabila thai memperoleh Pernyataan Kesesuaian Syariah. Efek Syariah mencakup Saham Syariah, Obligasi Syariah, Reksa Dana Syariah, Kontrak Investasi Kolektif Efek Beragun Aset (KIK EBA) Syariah, dan surat berharga lainnya yang sesuai dengan Prinsip-prinsip Syariah. Ketentuan hukum Islam terkait Jual beli Valas Sebagaimana dalam dijelaskan fatwa DSN Nomor: 28DSN-MUI III2002 tentang jual beli mata uang (al-Sharf), bahwa bentuk-bentuk transaksi jual beli Valas yang diharamkan adalah sebagai berikut: Transaksi Forward. Yaitu transaksi pembélien dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 x 24 jam sampai dengan satu tahun. Hakum transaksi en avant adalah haram. Karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwa8217adah) dan penyerahannya dilakukan de kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati. Échange de Transaksi. Yaitu suatu kontrak pembélien atau penjualan valas dengan harga endroit yang dikombinasikan dengan pembélien antara penjualan valas yang sama dengan harga en avant. Hukumnya haram. Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Option Transaksi. Yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unité valuta asing pada harga jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram. Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). (3) Hal ini sesuai dengan hadits-hadits Rasulullah Saw, di antaranya:: - - Yang artinya, Ubadah Bin cendres Shomit ra meriwayatkan bahwa Rasulullah a vu bersabda: (penukaran) antara emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair Dengan syair, korma dengan korma, garam dengan, garam, itu, harus, sama, dibayar, kontan. Jika berbeda (pénukaran) barang di atas, le maka juallah barang tersebut sekehendak kamu sekalian dengan syarat de bayar kontan. (H. R Ahmad) Berdasarkan fatwa DSN. transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya Boleh dengan ketentuan sebagai berikut: Tidak untuk spekulasi (Untung-untungan) Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan) Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya Harus sama dan Secara Tunai (attaqabudh). Apabila berlainan jenis maka, harus, dilakukan, dengan, nilai, tukar (kurs), yang berlaku, pada saat, transaksi, dilakukan, secara tunai. (4) Dua ketentuan terakhir d'atas itu sesuai dengan ketentuan jual beli mata uang yang dibolehkan adalah sebagai berikut: Jual beli mata uang sejenis hérus diserahterimakan secarai tunai dan sama nominal dan jumlahnya. Jual beli mata uang yang berbéda jenis itu harus diserahterimakan secarai tunai. Maka jual beli mata uang yang berbeda jenis dengan perbédan harga itu dibolehkan. (5) Di antara praktek jual beli valas yang dibolehkan adalah transaksi Spot. Yaitu transaksi pembélien dan penjualan valuta asing (valas) untuk penyerahan pada saat itu (au comptoir) atau penyelesaiannya paler lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh. Karena dianggap tunai, sedangkan, waktu, dua, hari, dianggap, sebagai, proses, penyelesaian, yang, tidak, bisa, dihindari, dan merupakan, transaksi, internasional. Wallahu alam. (1) (Al-Maayir asy-Syariyah n ° 21 tentang Saham, Haiatu al-Muhasabah al-Murajaah al-Muassasat al-Maliyah al-Islamiyah, Bahreïn, (4) fatwa DSN Nomor: 28DSN-MUIIII2002 tentang jual beli mata uang (al-sharf). Fatwa Nom du DSN: 28DSN-MUIIII2002 tentang jual beli mata uang (al-sharf) (5) fatwa Nom du DSN: 28DSN-MUIIII2002 tentang jual beli mata uang (al-sharf).


No comments:

Post a Comment